Centrum voor Ambulante Revalidatieinfo@reva-wegwijs.be · 09 360 28 81

Kwaliteit

Kwaliteit

Als zorggebruiker heeft men recht op een kwaliteitsvolle hulpverlening. Als erkende en gesubsidieerde Vlaamse revalidatievoorziening zet het team van CAR Wegwijs zich in om verschillende kwaliteitseisen na te leven.

De Zorginspectie houdt toezicht op de naleving van de eisen die aan ons centrum gesteld worden (zie meest recent verslag van het inspectiebezoek van 13/02/2022).

Kwaliteitsontwikkeling is binnen ons centrum een belangrijk en continu proces waar veel aandacht aan geschonken wordt, dit vanuit volgende visie en uitgangspunten:

Kwaliteitsontwikkeling moet winst opleveren voor de zorggebruiker

  • Kwaliteitsontwikkeling heeft tot doel om de kwaliteit van de zorg voor de zorggebruiker te verhogen.
  • Kwaliteitsontwikkeling moet altijd een directe of indirecte winst opleveren voor de zorggebruiker.
  • Een kwaliteitsbeleid is nooit het doel op zich, maar altijd het middel.
  • Alle initiatieven in kader van kwaliteitsontwikkeling hebben steeds een effect op de ontvangen zorg of de ervaren kwaliteit bij de zorggebruiker.

Kwaliteitsontwikkeling vereist een integrale benadering

  • Kwaliteitsontwikkeling behoort tot de opdracht van ons centrum. Iedereen in de organisatie is verantwoordelijk voor kwaliteitsontwikkeling.
  • Kwaliteitsontwikkeling is van toepassing op elke fase van het zorgtraject, dus van de  aanmelding tot na de afronding.

Kwaliteitsontwikkeling is een proces van permanent leren

  • Kwaliteitsontwikkeling ontstaat vanuit permanent kijken naar het eigen handelen en leren uit ervaringen.
  • Ons centrum heeft aandacht voor het individueel leren door alle medewerkers, maar evenzeer voor het leren als organisatie.
  • Het transparant maken en delen van ervaringen vormen een belangrijke kern van onze kwaliteitsontwikkeling.

Kwaliteitsontwikkeling vertrekt vanuit verschillende perspectieven

  • Traditioneel vertrekt kwaliteitsbeleid vaak vanuit het perspectief van de professional en het perspectief van de organisatie. Hoewel beide perspectieven erg belangrijk zijn, zet ons centrum het perspectief van de zorggebruiker hier als minstens even belangrijk naast.
  • De kijk van zorggebruikers op kwaliteit van zorg is breder dan alleen de zorgverlening zelf.

Kwaliteitsontwikkeling vertrekt vanuit een heldere visie op menselijk functioneren

Ons centrum kiest ervoor om te werken aan de hand van de biopsychosociale visie op het menselijk functioneren. Deze visie is ruimer dan de biomedische visie en benadert de zorggebruiker breder. Zo is er ook aandacht voor de aanwezige externe en persoonlijke factoren die van groot belang zijn om als zorgverlener mee te nemen tijdens de behandeling.

Kwaliteitsontwikkeling omvat systematische evaluatie

  • Om permanent leren te stimuleren, moeten we ook evalueren of wat we doen het beoogde doel bereikt.
  • We willen deze evaluatie organiseren via verschillende methodieken zoals metingen, bevragingen, gesprekken, …
  • Het doel van deze evaluatie is, ongeacht de methodiek, het stimuleren van kwaliteitsontwikkeling.

Kwaliteitsontwikkeling maakt integraal deel uit van het algemeen beleid

  • Kwaliteitsontwikkeling staat niet los van ons dagelijks beleid, maar maakt er altijd een deel van uit.
  • Kwaliteitsontwikkeling is ook gericht op het waarmaken van onze missie, visie en waarden.